سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک روز بارانی

شب آرزومندان

 

«لیله الرغائب» به اولین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود. این شب، شب بزرگ و با فضیلتی است و نقطه عطفی محسوب می‌شود برای آنان که قصد دارند ارتباط معنوی خود را با بهترین دوست و دوستدار و مولا و آفریدگارشان، قوی‌تر کنند و روزنه‌ای از نور ملکوتی را به دلهاشان راه بدهند. امشب می‌تواند نقطه آغازی باشد برای یک پایان و برای یک بازگشت؛ پایان دادن به گردنکشی و آغاز عبودیت و بازگشت به معنویت و پاکی و صفای درون. امشب می‌تواند شب آرزوهایمان باشد، شب درخواست آرزوها از بزرگ برآورنده آرزوها، آرزویمان می‌تواند یک قدم نزدیک‌تر شدن به خدا باشد تا هزاران آرزوی مادی و معنوی دیگر. امیدوارم که در این شب بزرگ همه دوستان به آرزو و حاجات خودشان نائل شوند و ما را نیز از دعای خیر فراموش نکنند.

برای شب «لیله الرغائب» یک سری اعمال عبادی در کتب ادعیه از بزرگان دین وارد شده است که در ادامه عین عبارت را از کتاب شریف مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی(قدس سره) نقل می‌کنم.

«اعمال لیلة الرغائب»

و بدانکه شب جمعه اوّل ماه رجب را لیلة الرَّغائب مى‌گویند و از براى آن عملى از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله وارد شده با فضیلت بسیار که سیّد در اقبال و علاّمه در اجازه بنى زهره نقل کرده‌اند از جمله فضیلت او آنکه گناهان بسیار بسبب او آمرزیده شود و آنکه هر که این نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالى بفرستد ثواب این نماز را بسوى او به نیکوتر صورتى با روى گشاده و درخشان و زبان فصیح پس با وى گوید اى حبیب من! بشارت باد تو را که نجات یافتى از هر شدّت و سختى گوید تو کیستى؟ بخدا سوگند که من روئى بهتر از روى تو ندیدم و کلامى شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بوئى بهتر از بوى تو نبوئیدم. گوید من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردى؛ امشب بنزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهائى تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من سایه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قیامت پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو معدوم نخواهد شد.

 وکیفیت آن چنان است که روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه میدارى چون شب جمعه داخل شود ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز مى‌گذارى هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ مى‌خوانى و چون فارغ شدى از نماز هفتاد مرتبه مى‌گوئى« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ الاُْمِّىِّ وَعَلى آلِهِ» پس به سجده مى‌روى و هفتاد مرتبه مى‌گوئى:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمی‌دارى وهفتاد مرتبه مى‌گوئى«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِىُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده مى‌روى و هفتاد مرتبه مى‌گوئى:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را مى‌طلبى که انشاءالله برآورده خواهد شد.